úterý 6. srpna 2019

Jak to všechno začalo ?



Tento blog se týká situací, které jsem v průběhu svého života s boxery zažila. A vzhledem k tomu, že s boxery vegetím již přes 26 let, tak o různé příhody nouze není, většinou člověk vzpomíná na to dobré co zažil, protože to smutné z mysli vytěsní. Smutku je v životě dost a není třeba si ho pořád připomínat, takže začínám vzpomínat a vzhledem k tomu, že nejsem Němcová, Jirásek ani Viewegh omluvte můj pravopis i styl a zavzpomínejte si se mnou i na své první placatky .... 



Jak to všechno začalo ?

jako malá holka jsem vždy chtěla psa a nikdy jsem ho nedostala. Dostala jsem od rodičů jen samé knihy o psech, o jejich výcviku a tak. Nedostala jsem ani andulku, ani morče, jen blbé rybičky a to ještě ani ne zlaté. I toho kocoura jsem musela na sídlišti najít, chytit a dotáhnout domů, jinak by doma žádné pořádné zvířátko nebylo. Abych řekla pravdu rybičky byly živé pouze do té doby než jsem domů přinesla toho kocoura. Rychlost s jakou je dokázal vylovit z akvária byla ohromující. Ale já chtěla psa, a moji rodiče razili, tehdy a možná někde i dnes, velmi oblíbenou myšlenku, že pes je v paneláku chudák.

Takže jsem si prohlížela ty knihy, ve kterých byly fotografie plemen služebních psů, nikdy jsem nebyla troškař, a hledala to správné plemeno pro mě. Byla tam nádherná fotografie německého ovčáka, černého s pálením, krásný dobrman, krásný rottweiler, krásný knírač a tlustý, žíhaný boxer. Takže jsem měla jasno, chci ovčáka, možná dogu, ale v žádném případě nechci boxera. 

A léta běží, pořád mám knihy, andulky, protivného divokého kocoura (rybičky už ne), ale žádného psa. Je mi 20, je těsně po revoluci, tedy té sametové, ne Velké říjnové a já se rozhodla, že si seženu psa. A protože není na co čekat, co si rozmýšlet, začínám shánět ovčáka a je mi jedno jestli s PP nebo bez. Ani nějak nevím na co bych to PP potřebovala, když nechci chodit na výstavy. Tato myšlenka je i dnes v kurzu i hodně lidí, kteří ve snaze ušetřit jdou koupit štěně do množírny, ale tehdy se o množinách nemluvilo a vlastně ani nevím, zda nějaké byly ...

No vrátím se ke svému nápadu ohledně psa, píše se rok 1990, je čtvrtek odpoledne a ovčáci došli. Ve všech inzerátech v Annonci i časopisu Pes přítel, jsou štěňata ovčáků prodaná, zadaná nebo chovatelé neberou telefony. Zkouším dogy a i tady jsou všechny již zamluvené, dnes říkám naštěstí, ale tehdy jsem to považovala za tragédii. Tak si říkám, asi to tak má být a zůstanu u těch andulek, ale ještě naposledy zkouším telefon a volám na poslední inzerát, který jsem v Annonci našla. Inzerát byl na štěňata po dvou žíhaných boxerech s PP. Telefon zvedla jedna milá paní a tehdy to všechno začalo...

Vzala jsem si na pomoc s výběrem psa spolužáka, který měl boxera doma, byl tedy „velký“ odborník na plemeno a hlavně měl auto. Přijeli jsme k domu s rozrytou zahradou, kde na zvonění vyšla paní chovatelka a vyběhli tři psi. Žíhaná dospělá fenka, žíhané roztomilé, malé štěňátko a zlatý pes, který nebyl ani malý, ani roztomilý. A to byl ON.

Byl to opravdu výjimečný pes a stal se důvodem mé lásky k tomuto plemeni. Byl prostě Tajpan (několik mých známých nikdy nepochopilo jeho jméno a byl pro ně celý život Kajman). Na výcvikových táborech se jeho jméno stalo synonymem pro nechuť do práce, hlavně do poslušnosti. Neměl vůbec žádnou chuť k výcviku, jen by se rval a lovil v lese, to jediné ho bavilo a výborně mu šlo. Byl to bojovník gentleman, malý pes mu mohl prokousnout krk a on by neudělal nic a od velikosti středního knírače je zpražil pohledem a kdo neustoupil, měl smůlu. 

Nikdy se nenaučil plavat a při mých pokusech ho to naučit se málem utopil. A že jsem to zkoušela dlouho. Měl rád lidi a miloval děti, naprosto bez výhrad a beze lsti, nedovedl pochopit, že by mu mohl někdo ublížit. Vůbec nechápal princip obran a v kruhovce klidně spal. Nikdy se ničeho nebál, jen neviděl důvod se honit za někým, kdo má na ruce rukáv a někam utíká. Kdyby měl na ruce zajíce nebo srnu, asi by to pochopil. I když uměl i překvapit, při jednom venčení na mě kamarád z legrace namířil poplašňák a Tajpan mu jen tak mimochodem prokousl ruku, což mě tehdy hodně překvapilo a kamaráda ještě víc.

Chodila jsem s Tajpanem na cvičák (na několik cvičáků) a byla to dost perná doba pro nás oba. I přes svůj značný odpor k výcviku složil celkem 11 zkoušek z výkonu. Záchranářské práce ho bavily, ale nerad štěkal, tak se k většině nalezených lidí snažil prohrabat, popř. probourat. Vzhledem k razanci jeho bourání mu většina lidí ráda odevzdala hračku i bez štěkání a byli rádi, že na ně za odměnu nějaká sutina opravdu nespadne. Tajpan se také zúčastnil MR záchranářských psů v Tovačově, kde skončil na 12. místě a úspěšně absolvoval několik záchranářských závodů. Byl to velmi zvláštní pes a ještě zvláštnější boxer, ale měl SRDCE. Bohužel měl i velké zdravotní problémy, za svůj život měl 5 operovaných dilatací žaludku (podobný princip jako torze) a poslední pátá operace se mu stala osudnou.

Zemřel na výcvikovém táboře na Spáleništi u Lipna, kde je také pohřbený v lese, který tak miloval a myslím, že za jeho Duhovým mostem je les plný zajíců a vůbec všelijaké lovné zvěře.

Vysvětlení, proč se moje chovatelská stanice jmenuje Tajpan a vůbec význam slova Tajpan, které  má více významů :


A) Tajpan (Oxyuranus) je rod hadů z čeledi korálovcovitých. Jeho zástupci jsou velcí (přes tři metry dorůstající) prudce jedovatí hadi, kteří se řadí mezi nejjedovatější a nejnebezpečnější hady světa. V současné době rozeznáváme tři druhy tajpanů. Úmrtnost na následky uštknutí se blíží 100%.


B) Tchaj-pan (Tajpan) je román Jamese Clavella z roku 1966. Je součástí Asijské ságy – šesti románů od Jamese Clavella, odehrávajících se v Asii a vzájemně více či méně provázaných. Děj románu je zasazen do Hong Kongu a jeho okolí v roce 1841. V té době (během Opiových válek) se skoro pustý ostrov Hong Kong stává Britskou korunní kolonií.


C) Tchaj-pan je v Asii podobný pojem jako v italské mafii "Kmotr" nebo "Boss" v Americe a "Šéf" u nás.


A ano C je správně, to jméno Tajpan mě poradil spolužák z vysoké školy, který dělal bojová umění a měl také boxera a pomohl mě o vybrat, tedy abych byla přesná, vybírat nebylo z čeho. Pomohl mě ho přivést 😀. Tvrdil, že se takové jméno k boxerovi hodí a měl pravdu. Já původně chtěla, aby se jmenoval Don, Ron nebo tak nějak, ale naštěstí jsem své rozhodnutí změnila a od té doby mám samé Tajpany 😉🐾🐾







  

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pepina lvem salonů aneb jak se kalila ocel

  Ti co ná s znají, vědí o čem mluvím, ti co nás neznají mohou jen doufat, že nás nás někde zahlédnou. Pepina je specifický druh brabantík...